"Piotr
Król ma z czego brać siłę. Jego obrazy to cały świat, który
trudno podjąć słowem czy jakimkolwiek opisem. Wydaje mi się, że
jest to osobowość, którą nazwałbym "ze skraju nocy i dnia".
Jest bogaty w niesamowicie ciężkie zadanie, które na drodze swej
spiętrzył, by wyrazić wizję świata. Świat zawsze był chory i
szaleńcy na pewno dlatego usiłowali go reperować, oddzielając
mięso od kości. Dlatego istnieli Szekspir i Rembrandt. Tyle mam
refleksji po obejrzeniu kilku obrazów, których Autor, jeśli się
nie rozleci za szybko i będzie pracował, to na pewno uchwyci wyżynę
i laury. Dobrze żyć w iluzji, za plecami której być może
istnieje prawda. Szczęścia w drodze!"
/Paweł
Jocz Boulogne, 16 X 2007r./
"Piotr
Król należy niewątpliwie do tych artystów, którzy nie ulegają
nakazom mody.[...]
Gatunkową
jakość malarstwa Piotra Króla charakteryzuje solidność,
rzetelność warsztatowa. Z podobną troską o jakość malarskiego
rzemiosła spotykamy się niezwykle rzadko. Nie idzie tu o dokładność
świata przedstawionego, ale o sam malarski proceder. Imponującej
rzetelności warsztatu malarskiego nie można rozumieć u Piotr Króla
jako wartości samoistnej. Wynika ona konsekwentnie z programu
estetycznego artysty, środki wyrazowe cechuje troska o określona
przedmiotowość, o wyraźny ład i zwartość kompozycji.[...]
Ten
podany przeze mnie niepełny zestaw cech malarstwa Piotr Króla
wystarczy zapewne, aby ze szczególnym zainteresowaniem zwrócić się
do jego sztuki i uznać ją za zjawisko ze wszech miar godne uwagi".
(prof.
Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi) - Wiesław Garboliński 2007r.,
Łódź
"Piotr
Król jest malarzem rozpoznawalnym i dobrze rokującym.[...]
Malarstwo jego cechuje duża dyscyplina kompozycji i budowy klimatu
obrazu.[...] Rysunek i malarstwo charakteryzuje się dużą
emocjonalnością i oryginalną paletą barwną, co przy wyżej
wspomnianej dyscyplinie powoduje, że obrazy Piotra Króla są tylko
jemu przynależne.
Jest
rzetelnym i inteligentnym obserwatorem otaczającej nas
rzeczywistości. Z tej umiejętności czerpie bodźce i inspiracje
twórcze. Artysta jest świadomy tego, co się dzieje na rynku sztuki
u nas i na świecie, mimo tego mozolnie szuka własnej drogi i
odnoszę wrażenie, że ją znajduje. Jego twórczość to
interesujące zjawisko artystyczne i dojrzała oferta dla tych,
którzy szukają odskoczni od zgiełku cywilizacji i dyktatury
mediów. Warto się zatrzymać przed jego obrazami i zastanowić się
nad propozycją artysty."
(prof.Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie) Stanisław Wieczorek, 21 XI 2007r.,
Jabłonna
Królestwo malarstwa
Obrazy Piotra Króla są artykulacją jego wewnętrznych przeżyć. Artysta
sięga w głąb i przekłada swoje uczucia, które są światem niematerialnym
na formy materialne. Młody malarz posiada niebywałą umiejętność
kształtowania tego co ukryte i nierozpoznane. Interesuje
go to co jest pod powierzchnią zewnętrznej powłoki naszej egzystencji.
Jego obrazy świadczą o wielkiej wrażliwości na otaczający go świat oraz o
potrzebie sięgania w głąb. Jeżeli artysta sięga w głąb to odkrywa tam
więcej mroku niż jest na powierzchni. Mrok nie oznacza jednak ciemności
tylko
rejony zgłębiania nieznanego.
Istotą sztuki tego artysty jest malarstwo, ale nie jest to dyktatura
jakiejś plastycznej konwencji tylko zgromadzenie i kultywowanie
wybranych idei eksplorujących świat malarstwa.
Mam również wrażenie, że to zanurzanie się w malarstwo nie obezwładnia
artystę, to życie jego bogactwo i tajemnice są podmiotem i impulsem jego
sztuki.
Każdy nowy obraz Piotra Króla to wędrówka w nieznane. W czasie tej
wędrówki artysta zatrzymuje się, obserwuje i jak rasowy badacz
rozpoznaje, po czym formułuje swoje refleksje.
Zdumiewająca jest świetlistość jego kompozycji widzianych jakby od
wnętrza, od owej głębiny, którą artysta eksploruje. Obrazy pulsują są
rozedrgane, promieniują wewnętrznym światłem. Piękny "Totem" jest
kwintesencją tej emanującej świetlistości i pulsującej żywej
materii.
Piotr Król należy do gatunku artystów osobnych, nikogo nie naśladuje.
Jego obrazy są jak samorodne zjawiska świecące swoim światłem i podobnie
jak klejnoty, promieniują niebywałą świetlistością. Jego obrazy cechują
się szlachetną urodą, nie ma tutaj upiększeń, połowiczności
jest natomiast świadomość i wytrawna malarska robota.
Obrazy młodego artysty posiadają jakąś trudną do określenia
elektryczność, która eksploduje malarskimi fajerwerkami. Ale te
fajerwerki nie tworzą ornamentu, dekoracji, są natomiast
jakąś niespotykaną energetyką tego szlachetnego malarstwa.
Piotr Król zanurza się w nieznane głębiny, ale swoim malarstwem wznosi
się na szczyty warsztatowej perfekcji. Z jego opalizujących i
energetycznych obrazów emanuje kultura artystyczna. Nie ma w tym
malarstwie nadmiaru raczej niedosyt jak w hipnotycznym i metafizycznym obrazie "Układanka".
Artysta to ktoś szczególny; ktoś kto więcej czuje, i do
którego docierają impulsy nadprzyrodzone, niedostępne innym. Z tych
impulsów często tajemniczych dla samego autora; ze swojej wrażliwości
oraz dzięki talentowi buduje malarz królestwo swojej sztuki. Artysta
musi również
ocalić w sobie wrażliwość najczystszą, dziecięcą i tak jak mała dziewczynka z obrazu "Ikar"zobaczyć to czego nie są w stanie dostrzec dorośli.
Waldemar Giza
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz